Śreniawitów 3/55 03-188 Warszawa

Będąc sportowcem możesz liczyć na pomoc swojego trenera prowadzącego. Być może jest też ktoś od przygotowania motorycznego. Jadnak nadal mało osób uprawiających sport korzysta z usług trenera mentalnego. Część z nich wie czym jest trening mentalny, albo tak im się wydaje i na tym ich wiedza się kończy. Wśród osób, które zetknęły się z treningiem mentalnym panuje przekonanie, że ciężki trening, systematyczność, sprecyzowany cel i jego wizualizacja sprawi, że prędzej czy później zagrają w wymarzonym klubie, zdobędą złotą piłkę, albo zostaną mistrzem Świata. Osób stosujących się do tych reguł jest coraz więcej, a mistrzów Świata, ograniczona ilość. Trening mentalny bywa również mylony z mowami motywacyjnymi, które dają motywacje do działania, ale tylko krótkotrwałą. Po wysłuchaniu takiej mowy, wydaje nam się, że możemy osiągnąć wszystko, a po kilku dniach wracamy do punktu wyjścia. Czym więc jest trening mentalny?

Trener mentalny - kto to taki?

Panuje przekonanie, że trening mentalny polega na namawianiu innych, by trenowali ciężej, gorąco wierzyli w swój sukces i wizualizowali cele. Są osoby, które pracują ze sportowcami właśnie w taki sposób i są postrzegani jako trenerzy mentalni. W moim przekonaniu trener mentalny to osoba, która towarzyszy innym w zmianie. A trwała zmiana zachodzi na poziomie nieświadomym. Tam gdzie są schowane nasze przekonania - na temat nas samych, swoich możliwości, innych ludzi i Świata. Tam gdzie filtrujemy otaczającą nas rzeczywistość. Tam gdzie tworzą się nawyki, zarówno te przybliżające nas do celu, jak i te, które nas od niego oddalają. Trener mentalny to osoba, która wie jak wejść w Świat sportowca, z którym pracuje, dysponuje zestawem technik i ćwiczeń wspierających zmianę oraz prowadzi do wcześniej wyznaczonego celu. Jest wiele sposobów, żeby to zrobić. Ważne, żeby były skuteczne.

W treningu mentalnym pracujemy nad:

Trening mentalny - Wzorce poznawcze

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

Każdy z nas postrzega Świat w unikalny sposób. Moja rzeczywistość różni się od Twojej. Świat jest taki sam dla wszystkich, ale sposób jego odbioru to kwestia indywidualna. To jak postrzegasz rzeczywistość ma wpływ na Twoje zachowanie. Od zmiany wzorca poznawczego w większości przypadków rozpoczynam wspólną pracę ze sportowcami na sesjach treningu mentalnego. Korzystając z pomocy trenera mentalnego masz określony cel - osiągać lepsze wyniki w sporcie. Niezależnie czy jesteś częścią drużyny czy indywidualnym zawodnikiem, czy trenerem, chcesz być lepszy w tym co robisz. W wielu przypadkach praca z zawodnikami zaczyna się od określenia długoterminowego celu i dążeniu do niego. Jednak w przypadku braku zmiany wzorca poznawczego, który zaprowadził Cię do miejsca, w którym teraz jesteś, efekt końcowy będzie niezadowalający. Określenie celu bez pracy u podstaw, nie ma sensu. Prędzej czy później zaczniesz nieświadomie sabotować taki cel.

Trening mentalny - Przekonania

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

To co jest dla Ciebie prawdą, wyznacza kierunek działania. A przekonania są właśnie takimi prawdami. To w jaki sposób myślisz o swoich możliwościach, innych ludziach i świecie, kształtuje Twoje zachowania. Jeżeli twierdzisz, że coś nie jest możliwe, że nigdy nie będziesz dość dobry w konkretnym aspekcie gry lub, że wolno się uczysz nowych umiejętności, tak właśnie będziesz postępował. Jeżeli coś jest niemożliwe to przecież nie warto się starać. Jeżeli nigdy nie będziesz dość dobry to również szkoda zachodu, tak jak w przypadku powolnej nauki. Dlatego tak ważne jest co sobie myślisz. Z większości przekonań nie zdajemy sobie sprawy, są ukryte i mają ogromny wpływ na to co osiągamy. Warto je odszukać i zmienić, ale żeby to zrobić nie wystarczy powiedzieć sobie, że od tej pory już nie będę myśleć w ten sposób. Są określone procedury, dzięki którym zmiana przekonań jest możliwa i dzieje się to na poziomie nieświadomym.

Trening mentalny - Nawyki

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

Nawyki to nic innego jak automatyzmy. Tak samo jak za każdym razem zaczynasz swój chód jedną nogą (w moim przypadku jest to zawsze prawa), tak samo działasz nawykowo w innych sytuacjach. Nawyki można zmieniać. Są różne teorie, których autorzy twierdzą, że wystarczy określona ilość dni na ich zmianę. Zanim zabierzemy się za zmianę nawyków, warto zmienić ograniczające przekonania.

Trening mentalny - Emocje

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

Emocje to organizmu na nasze myśli. Jeżeli poświęcisz chwilę to zdasz sobie sprawę, że każdą emocję odczuwasz w swoim ciele. Warto zdać sobie sprawę również z tego, że nie ma czegoś takiego jak złe emocję. Są adekwatne do sytuacji, albo nie. Strach może informować Cię o zbliżającym się niebezpieczeństwie, ale bywa też irracjonalny. Na boisku bywa przyczyną porażki. Najlepsi piłkarze nie wykorzystują ważnych rzutów karnych, gdy nie potrafią zapanować nad stresem. Na szczęśćie emocje można modyfikować, tworzyć i wzmacniać te pożądane. Zarządzając emocjami będziesz mieć nad nimi pełną kontrolę. Jak to wpłynie na Twoją skuteczność na boisku?

Trening mentalny - Motywacja

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

Motywacja to powody dla których coś robisz. Panuje taka opinia, że ludzie motywują się celem, tym czego pragną, tym co chcą osiągnąć. Dlatego większość trenerów mentalnych zachęca zawodników, aby motywowali się właśnie takimi celami. W tym przypadku mają rację, bo cel powinien być określony w kategoriach pozytywnych. Jednak cel, a motywacja to zupełnie coś innego. W Polsce (w przeciwieństwie np. do Stanów Zjednoczonych) ponad 80% osób motywuje się nie celem, a problemem. Dla większości skuteczniejszą metodą motywowania się jest chęć uniknięcia czegoś, niż dążenia do czegoś. Mają na to wpływ wojny, komunizm, a także prawdy wpajane przez naszych rodziców od najmłodszych lat. Znalezienie źródła motywacji i wartości, które są drogowskazami na naszej życiowej drodze, pozwala zrozumieć dlaczego tak postępujemy i obrać właściwą strategię działania.

Trening mentalny - Strategia

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

Każdy z nas ma określone strategie działania. Użycie jednych przynosi pożądany rezultat, inne natomiast prowadzą do porażki. Tworzymy i powielamy je na poziomie nieświadomym. Strategia to przyjęta kolejność działań - nie tego co robimy, ale jak to robimy. Mam tu na myśli sposób przetwarzania myśli, który stoi za konkretną strategią. Wiedząc, że przetwarzamy myśli za pomocą trzech głównych systemów reprezentacji możemy zaobserwować ich kolejność. Na sesjach treningu mentalnego pracujemy nad odkryciem strategii, dzięki której osiągniesz swoje cele. Warto wiedzieć w jaki sposób myślisz, gdy wszystko idzie tak jak chcesz i nauczyć się to powielać, zamiast używać strategii prowadzącej do porażki.

Trening mentalny - Cele

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

Wiadomo, że cel powinien być określony w kategoriach pozytywnych. Jednak droga do sformułowania konkretnego celu jest bardziej skomplikowana. Nie wystarczy stwierdzić czego chcemy i zaplanować swoje działania tak jak nam się wydaje. Przede wszystkim cel, który sobie stawiasz powinien być zgodny z Twoimi przekonaniami, dlatego wyłanianie celu powinno być etapem końcowym w treningu mentalnym. Dodatkowo jako trener mentalny dopytuję o poszczególne aspekty indywidualnego celu i wspólnie sprawdzamy jakie są jego konsekwencje. Bez sprawdzenia jakie są konsekwencje (ekologia) cały proces osiągania celu może okazać się bezwartościowy. Niestety wielu trenerów mentalnych o tym zapomina.

Trener mentalny - jak pracuję?

Trening mentalny - NLP

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

W treningu mentalnym wykorzystuję techniki, narzędzia, modele i wzorce zaczerpnięte z NLP. Umiejętne ich wykorzystanie pozwala zmienić sposób myślenia, pokonać wewnętrzne blokady, pracować nad ograniczającymi przekonaniami i dokonywać rzeczy, które wcześniej uznawaliśmy za niemożliwe. Poniżej znajdziesz niektóre z metod, które wykorzystuję w pracy trenera mentalnego.

Trening mentalny - Język

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

Język którym się posługujesz jest konsekwencją Twojego myślenia. I na odwrót. To w jaki sposób konstruujesz swoje wypowiedzi ma wpływ na Twoje myśli. Na sesjach treningu mentalnego zwracam szczególną uwagę na to jak to robisz. Nie wystarczy zamienić „muszę” na „chcę”. To zdecydowanie bardziej złożony proces. Moim zadaniem jest umiejętne dopasowanie się do języka, którym się posługujesz, stosowanie odpowiednich presupozycji, operatorów modalnych i analiza struktury lingwistycznej Twoich wypowiedzi. „Zmień swój język, a zmienisz swoje życie."

Trening mentalny - Panorama społeczna

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

Panorama społeczna to narzędzie do badania wzorców myślenia na nieświadomym poziomie. Każdy z nas w swojej głowie tworzy personifikację osób ze swojego otoczenia. Ich położenie, wielkość i kierunek patrzenia zależy od relacji jakie mamy w życiu. Panorama społeczna jest rewelacyjnym narzędziem do zmiany wzorca poznawczego. Na sesjach treningu mentalnego częstym problemem są niekorzystne relacje w drużynie, z trenerem i innymi ludźmi. Mimo, że jest to problem wielu moich klientów, niewielu zdaje sobie sprawę jak takie relacje przekładają się na wyniki sportowe. Od pracy z panoramą społeczną często zaczynamy pracę na treningu mentalnym.

Trening mentalny - Metafory ruchu

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

Jako trener mentalny często słyszę od sportowców, że nie mogą ruszyć z miejsca. Twierdzą, że czują się jakby byli uwiązani, albo jakby walili głową w mur. Większość ludzi ignoruje takie słowa i zaleca, żeby wierzyć w swoje marzenia, ciężko trenować i dążyć do celu. Ale jak ruszyć z miejsca skoro czujesz się uwiązany albo jesli przed Tobą jest wielki mur? Naprawdę nie ma znaczenia czy ten mur jest Twoją projekcją czy faktycznie przed nim stoisz. Jeżeli w Twoim wewnętrznym świecie napotykasz takie przeszkody, to zalecenia, żeby iść do przodu na nic się zdadzą. Praca z metaforami ruchu przynosi rewelacyjne efekty.

Trening mentalny - Prowokacja

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

Prowokacja jest straszna. Przynajmniej tak myśli wiele osób. Jednak dzięki prowokacji masz możliwość się sprzeciwić. Postawić granicę. Powiedzieć stop i zmienić kierunek działania. Większość z nas myśli o sobie najgorsze rzeczy, „Jestem do niczego, niczego nie osiągnę, nigdy nie zagram w reprezentacji” i jeszcze gorzej. Te wszystkie przekonania, które mamy na swój temat sprawiają że nie osiągamy tego co byśmy chcieli. My o sobie możemy tak myśleć, a co jak ktoś inny myśli tak o nas? Wtedy przystępujemy do ataku. Chcemy udowodnić, że inni się mylą, zaczynamy działać. Oczywiście trzeba wiedzieć kiedy, jak i w stosunku do kogo możemy sobie pozwolić na prowokację. Dla jednych będzie ona wzmocnieniem i da motywację do działania, a dla innych nie. Dlatego na sesjach treningu mentalnego, tak ważna jest umiejętność dostrzegania najmniejszych zmian w zachowaniu.

Trening mentalny - Linia czasu

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

Nasze wspomnienia, decyzje i doświadczenia są przechowywane w określony sposób. Wspomnienia i wyobrażenia nieświadomie układasz w odpowiedniej kolejności na swojej linii czasu. Inaczej nie bylibyśmy w stanie odróżnić co jest przeszłością, a co tylko naszym wyobrażeniem o przyszłości. Praca na linii czasu ma wiele zastosowań, a w treningu mentalnym najważniejszym jest odpowiednie umiejscowienie na niej swojego celu.

Trening mentalny - Hipnoza

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

Hipnoza to stan skupienia uwagi do wewnątrz. W Polsce hipnoza kojarzy się większości osób niekorzystnie - jako stan, w którym nie mamy nad sobą kontroli, gdy jesteśmy zależni od hipnotyzera. Podczas hipnozy nasz mózg zmienia swą aktywność i zaczyna pracować emitując fale Alfa (podczas, gdy zazwyczaj emituje fale Beta). U osób potrafiących wejść w głęboki trans, mózg emituje nawet fale Teta (tak jak w przypadku głębokiej fazy snu). W ciągu dnia każdy z nas wchodzi w kilkuminutowe transy nie zdając sobie z tego sprawy - to te momenty, w których myśli odpływają, a Ty jakbyś się zawieszał. Gdy regularnie wchodzisz w trans, medytujesz czy wizualizujesz (to dokładnie to samo) w Twoim mózgu zachodzą zmiany, powstają nowe połączenia neuronalne, a Ty stajesz się bardziej spokojny. Korzyści płynących z regularnego wchodzenia w trans jest znacznie więcej, dlatego jest również stosowany w treningu mentalnym.

Trening mentalny - Metafory

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

W metaforach schowany jest konkretny przekaz. Nie musisz jej zrozumieć. Jeżeli jest odpowiednio skonstruowana, umiejętnie opowiedziana i odpowiada Twojemu zapotrzebowaniu, to Twój umysł nieświadomy, będzie wiedział co z nią zrobić. Powiedzenie czegoś wprost, często budzi sprzeciw. Nie lubimy się podporządkowywać. Nie chcemy słuchać rozkazów. W metaforze można przemycić wartościowe treści i nie spotkać się ze sprzeciwem. Przecież ta bajka wcale nie była o Tobie, prawda?

Trening mentalny - Coaching

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

Coaching to sztuka zadawania odpowiednich pytań, dzięki której pytany sam znajduje najlepsze rozwiązanie - ale nie tylko. Wielokrotnie obserwowałem jak coach zostawał wyprowadzony w pole przez swojego klienta. Słyszałem też, że jeżeli ktoś płaci za sesję coachingową to zawsze będzie mówić prawdę. Zazwyczaj tak jest. Ludzie mają całą masę zabezpieczeń i czasami jest wygodniej prześlizgnąć się przez sesję. Dla mnie coaching jest umiejętnością zadawania odpowiednich pytań, wspieraniem ludzi, byciem uważnym na to co dzieje się po drugiej stronie i ciągłego sprawdzania. Jako trener mentalny nie zadowalam się wymijającymi odpowiedziami, które są niespójne z mową ciała, tonem głosu, oddechem. Świadomie używam prowokacji, po to, żebyś po sesji treningu mentalnego ruszył z miejsca, w którym nie chcesz być.

Trening mentalny - Dialog wewnętrzny

Trener mentalny - Maciek Brzdękiewicz

Dialog wewnętrzny ma każdy z nas. Niektórzy zdają sobie z tego sprawę, inni jeszcze nie, ale wszyscy mówimy do siebie. Niektórzy robią to w myślach, inni będąc samemu gadają do siebie na głos. Zazwyczaj nie jest to nic przyjemnego. Jesteśmy dla siebie największym katem, a takie podejście nie ułatwia osiągania oczekiwanych rezultatów. Trening mentalny to również praca z dialogiem wewnętrznym. Pokażę Ci jak można go modyfikować, zmieniać jego położenie lub całkowicie wyciszyć.